Tõnis Koppel


Tõnis Koppel on bassist, helilooja ja installatsioonikunstnik. Ta on õppinud Heino Elleri nimelises Tartu Muusikakoolis tunnustatud Eesti muusikute juhendamisel rütmimuusikat ja kontrabassi. 2018-2024 õppis Tõnis Aarhusis Taani Kuninglikus Muusikaakadeemias, kus ta omandas bakalaureusekraadi rütmimuusikas (bass) ja magistrikraadi rütmimuusika kompositsioonis. Tema muusikaline tegevus hõlmab jazz, folk ja rütmimuusika elementidega elektroakustilist omaloomingut aga ka koostööd erinevate ansamblite ja artistidega, sealhulgas Beatriz Gijon (ONBEAT) ja Rasmus Dahl Nielsens Band of Music. Lisaks muusikalisele tegevusele on Tõnisel taust ka informaatikas ning ta töötab vabakutselise programmeerija ja installatsioonikunstnikuna, ühendades oma tehnilisi oskusi kunstilise visiooniga. Oma töös keskendub ta mitmekanali helile, heli ruumilisele paigutusele, interaktiivsetele heli- ja valgusinstallatsioonidele ning multidistsiplinaarsetele projektidele.

Tõnis esitab omaloomingulise uudisteose "Emergentsus" (Emergence). Emergentsus on printsiip, mille kohaselt keerulised süsteemid ja mustrid tekivad paljude väikeste osade koostoimel, ilma et nende omadusi saaks otseselt taandada üksikosadele. Minu teos koosneb väikestest muusikalistest rakkudest, mille kordamise ja variatsioonide kaudu sünnivad ajas arenevad tekstuurid ja struktuurid. Iga üksik element on iseenesest lihtne, kuid nende koosmõju loob rikka ja dünaamilise kõlapildi, mis kujutab endast terviku tekkimist osade kaudu. Lisaks tuleb esitusele ka Liisa Hirschi teos "Liblelaul" (Grass Song). See on miniatuurne harmooniaotsing või muusikaline geomeetria kontrabassile, mis sai kirjutatud Maajaama kunstinäituse lõpetamise puhuks ja Julijonas Urbonase pöörleval murulapil mängimiseks. Omamoodi lähtub seegi pöörlemise printsiibist, kus muusik ülemheliakordide kõrgemate ja madalamate toonide vahel põhihelidele läheneb või kaugeneb. Sarnane liikumise rituaal on läbi viidud kõigil neljal keelel, kuid tämber ja omavahelised heliseosed on pidevas muutumises. Akordide sujuvaks muundumiseks on pill häälestatud tavalisest erinevalt. Muusik võib läbida selle geomeetrilise teekonna ajas vastavalt oma tunnetusele.